Wydanie dowodu osobistego
Dotyczy: |
Wydanie dowodu osobistego |
Wydział: |
Spraw Obywatelskich i Społecznych |
Podstawa Prawna: |
|
Sposób załatwienia sprawy: |
Wniosek składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych. W imieniu osoby nieposiadającej zdolnoścido czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wniosek składa rodzic, opiekun lub kurator. Osoba obowiązana do posiadania dowoduosobistego może złożyć wniosek nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin. Złożenie w siedzibie organu gminy wniosku o wydanie dowodu osobistego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga jej obecności przy składaniu wniosku (dziecko które ukończyło 5 lat, osoba ubezwłasnowolniona całkowicie oraz osoba ubezwłasnowolniona częściowo). Wyjątek stanowią osoby, które nie ukończyły 5 roku życia. Podczas składania wniosku o wydanie dowodu osobistego pobiera się odciski palców od osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, z wyłączeniem osoby: która nie ukończyła 12 roku życia, od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców, O niemożności złożenia wnioskuo wydanie dowodu osobistego spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać przeszkodą wnioskodawca powiadamia organ gminy, (organ gminy będącej siedzibą władz powiatu, na terenie którego przebywa osoba, organ miasta na prawach powiatu, na terenie którego przebywa osoba), który po uprawdopodobnieniu przez wnioskodawcę zaistniałego przypadku, zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku. W przypadku gdy złożenie wniosku o wydanie dowodu okaże się nieuzasadnione, organ gminy odmawia przyjęcia wniosku w miejscu wskazanym przez wnioskodawcę oraz poucza o konieczności złożenia wniosku na ogólnych zasadach. |
Wymagane dokumenty |
|
Miejsce składania wniosków: |
Dowód osobisty wydaje się na wniosek. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminyna terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa sięosobiście w siedzibie organu gminy na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym czytelnym podpisem, wypełnionym przez wnioskodawcę. Wniosek o wydanie dowodu osobistego osobie do 12 roku życia można złożyć na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. |
Termin załatwienia: |
Do 30 dni |
Tryb udzielania odpowiedzi: |
Potwierdzenie złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego. |
Tryb odwoławczy: |
Brak |
Uwagi: |
Prawo do posiadania dowodu osobistego przysługuje każdemu obywatelowi Rzeczypospolitej Polskiej. Pełnoletni obywatel RP zamieszkujący na terytorium jest obowiązany posiadać dowód osobisty. Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 12 roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty jego wydania. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12. rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12. rok życia, od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców, jest ważny przez okres 12 miesięcy od daty jego wydania. Dowód osobisty posiada warstwę graficzną i warstwę elektroniczną. Dowód osobisty umożliwia jego posiadaczowi:
Certyfikaty zamieszczone w warstwie elektronicznej dowodu osobistego:
Kurator lub opiekun posiadacza dowodu osobistego powiadamia niezwłocznie organ dowolnej gminy o ubezwłasnowolnieniu całkowitym posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikat podpisu osobistego, oraz o ubezwłasnowolnieniu częściowym posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego, okazując prawomocne orzeczenie sądu w tej sprawie. W momencie złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego strona może wyrazić zgodę na przekazanie do Rejestru Danych Kontaktowych (RDK) imienia, nazwiska, numeru PESEL, numeru telefonu komórkowego, adresu e-mail. Wpis do RDK jest dobrowolny i bezpłatny. Odbywa się ponadto wyłącznie za zgodą osoby, której dane mają zostać wpisane do RDK. Każda osoba pełnoletnia, która posiada numer PESEL, a w związku z tym figuruje w rejestrze PESEL może przekazać swoje dane kontaktowe do RDK. Może to zrobić samodzielnie, |
Wysyłanie powiadomień z RDO nastąpi w 4 przypadkach:
Powiadomienia o upływie terminu ważności przestaną być wysyłane w momencie, gdy posiadacz złoży wniosek o nowy dowód osobisty. | |
Opłaty: |
Dowody są bezpłatne. |
Załączniki: |
Wniosek o wydanie dowodu osobistego |
Osoba prowadząca sprawę: |
Monika Kalinka tel. 42 719-80-02 w. 460 e-mail: monika.kalinka@strykow.pl Joanna Głowadzka tel. 42 719-80-02 w. 461e-mail: joanna.glowadzka@strykow.pl |
Załączniki (2) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Podmiot udostępniający: | Burmistrz Strykowa |
Źródło informacji: | Monika Kalinka - inspektor ds. ewidencji ludności i dowodów osobistych |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Tomasz Białek |
Data wprowadzenia: | 2020-09-04 10:36:15 |
Opublikował: | Tomasz Białek |
Data publikacji: | 2020-09-04 10:36:43 |
Ostatnia zmiana: | 2023-02-24 12:48:49 |
Ilość wyświetleń: | 3980 |